Vyhlídkové lety balónem

Toužíte si splnit své sny o létání? Přejete si pořídit nevšední dárek pro sebe nebo své blízké? Pak pro vás vyhlídkový let balónem bude tou správnou volbou, při které uletíte všedním starostem každého dne.

Co je horkovzdušný balón?

Horkovzdušný balón (odborně aerostat) se řadí mezi stroje, které jsou lehčí než vzduch a je to první prostředek, pomocí něhož se člověk dokázal vznést do vzduchu. Balón má několik neoddělitelných součástí, skládá se tedy z obalu, textilní části, která je naplněna horkým vzduchem a vyvíjí potřebný vztlak, dále pak z koše pro pilota a posádku**, hořáku**, ohřívajícího vzduch v obalu a lahví na palivo (propan nebo směs propanu a butanu). Plyn v balónu musí být obecně lehčí než okolní vzduch. Nejobvyklejším typem balónu používaným v dnešní době je horkovzdušný balón, jenž je plněný zahřátým vzduchem, vzducholodě tedy řiditelné balóny jsou plněné netečným plynem heliem.

Historie balónového létání

Kdo z nás neměl nikdy přání vznést se někdy mezi oblaky a cítit se volný jako pták. Ti, co létají letadly, mohou sice letět nad mraky, ale rozhodně neucítí závan větru ve tváři. Touha létat je odvěká, vždyť i v Řeckých bájích se o létání píše, když chtěli Ikaros a Daidalos létat, sestavili z peří slepených voskem křídla. Bohužel tento jejich pokus nedopadl dobře. Stalo se hodně tragických nehod, než lidé zjistili, že napodobováním letu ptáků cesta do oblak nepovede.

Prvními, kdo si všiml, že teplý vzduch stoupá vzhůru a vyvodili z toho důsledky, byli bratři Jacques Étiénne a Joseph Michel Montgolfiérové.

** Bratři Montgolfiérové** měli továrnu na výrobu papíru poblíž Lyonu ve Francii. Rozpoznali, že lehký sáček naplněný dýmem z hořící slámy a vlny stoupá do výše a letí. V létě 1783 vypustili balón, který byl hedvábný a polepený papírem. Během desetiminutového letu překonal balón naplněný horkým vzduchem vzdálenost větší než 1 km. V koši balónu však místo lidí letěla zvířata. Za první dobyvatele vzduchu byla zvolena zvířata záměrně, aby lidé zjistili, zda v atmosféře nejsou jedovaté plyny. Tito hrdinové (kohout, kachna a beran) otevřeli létání i pro lidské posádky. Mezi prvními diváky byl i Ludvík XIV. a Marie Antoinetta.

První lidskou posádkou byli J. F. P. Rozier a F. L. d´ Arlandes, kteří se v balónu vznesli na podzim 1783 a odstartovali tak éru vzduchoplavby.

Balóny se úspěšně vyvíjely více než sto let a k jejich renesanci došlo zase až v 70. letech v souvislosti s jejich využitím pro rekreaci a reklamu.

Technické parametry a konstrukce balónu

Z čeho se skládá balon?

Obal

Základní součástí balónu je obal. Materiálem pro jeho výrobu jsou speciální polyesterové, polyamidové či nylonové textilie. Tyto jsou ve spodní části v blízkosti hořáku nahrazeny nehořlavou nomexovou  textilií. Pevnost obalu zajišťují i nosné popruhy, které pokračující pod obal ocelovými lanky, na nichž je zavěšen koš. V horní části obalu je uzavíratelný otvor pro vypouštění přebytečného horkého vzduchu tzv. paraventil (též parašut z angl. parachute), díky němu může balón klesat. Místo paraventilu se používá i** zařízením pro rychlé vypouštění vzduchu (Smart VentTM či obdobná konstrukce). Dalším ventilem po straně, kterým může být vybaven, je rotační ventil, jenž směrovým vypouštěním vzduchu vyvolá otáčení balónu ve vzduchu. Velikosti obalu jsou různé, mohou být od 600 m3 do 17000 m3, běžná velikost pro pilota a 4 pasažéry je 3000 m3.

Koš

Koš balónu bývá vyroben z ratanu a jeho úloha je jasná, nese posádku, palivové lahve, přístroje atd. Je vyztužen ocelovým rámem a má dřevěnou podlahu. Na straně koše je stupínek pro snadnější nastupování, horní okraj může být polstrován a čalouněn kůží kvůli pohodlí a ochraně pasažérů. Vnitřní boky koše mohou být i potaženy sametem, pro slavnostnější události.

Hořák

Jedná se vlastně o „velký plynový vařič“, který zajišťuje ohřívání vzduchu v obalu. Většinou se jde o dvě samostatné jednotky, ale můžou být jeden až čtyři.  Slouží k nafouknutí obalu balónu tím, že se spaluje propan či LPG. Ve vzduchu tzv. topením stoupáte nebo vypnutím hořáku klesáte.

Palivové lahve

Palivové láhve z nerezové oceli (též titanu, dříve i hliníku) obsahují zásobu paliva (plyn) na let. Vyrábějí se o objemech od 40 do 80 litrů, běžně jsou v koši 3–4. Spotřeba paliva se při běžném letu pohybuje mezi 60–150 litry podle délky a podmínek.

Ventilátor

Před startem se pomocí ventilátoru nejprve naplní obal studených vzduchem, který se až potom ohřívá. Ventilátor zůstává po splnění svého úkolu na zemi.

Výrobci

Horkovzdušné balóny vyrábí mnoho firem po celém světě, z nichž ti největší jsou v Evropě. Největším výrobcem na světě je Cameron Balloons v Bristolu, Ultramagic ve Španělsku. Několik menších výrobců je v USA, velkým výrobcem je pak i Čína, o které se ví, že balóny vyrábí, ale není známo kolik přesně a kdo jsou výrobci.

Vyhlídkové lety

Let balonem je krásný, dobrodružný, romantický a nezapomenutelný zážitek. Vrací nás do dávné historie, kdy lidé toužili pohybovat se vzduchem a plnili si své sny. Vyhlídkové lety jsou výborným způsobem relaxace a úniku z dnešní moderní a uspěchané doby.

Lety s balóny mají svá pravidla a řád.

Bezpečnost a meteorologické podmínky při letu

Horkovzdušné balóny jsou nejbezpečnější stroje, které brázdí nebe po celém světě a to i přes to, že je nelze zcela úplně řídit.

Jejich konstrukce je velmi jednoduchá a kromě toho musí být pravidelně kontrolovány a testovány. Po každých sto hodinách nebo roku provozu prochází celý balónový komplet podrobnou kontrolou přímo u výrobce. Před každým letem se realizuje tzv. "předletová" kontrola, při které pilot ověřuje, zda je balón letu schopný.

Let balónu je závislý nejvíce na meteorologických podmínkách. V období léta mohou létat asi od 6.00 do 9.00 hod. a od 17.00 do 21.00 hod. V ostatních ročních obdobích se postupně tyto časové úseky posouvají blíže k poledni kvůli termickému proudění a v silném větru během dne. Balón nelze bez rizika řídit v bouřce, dešťové nebo sněhové přeháňce.  Za běžných okolností lze balón vypustit do rychlosti větru cca 14 km/hod, při startu ze zástavby nebo z davu lidí se hranice rychlosti větru snižuje na 7 km/hod. Pro provoz upoutaného balónu je maximální povolená rychlost větru 4 km/hod. Balón tedy musí letět za ideálního počasí, čehož se dá těžko nad velkými městy dosáhnout.

O startu rozhodne pilot

Školený pilot je vždy zodpovědný za bezpečnost letu a provozu, na jeho rozhodování závisí úspěšnost akce. Je tedy možné a stává se to, že vlivem změny počasí jednoduše neodstartujete. Nenaléhejte v takovém případě na pilota a neohrožujte tak sebe, ani ostatní pasažéry. Termín letu se dá posunout, přestože je to určitě komplikací. Pokud se tedy pilot rozhodne změnit místo startu nebo dokonce let zrušit, považujte to raději za projev jeho zkušenosti a rozumu než neschopnosti.

Příprava balónu k letu

Pokud jste se rozhodli, koupili si letenky a vybrali termín, pak se už jen stačí s pilotem a posádkou balónu setkat na předem smluveném místě, kde vás podrobně seznámí s celým průběhem letu a proškolí v bezpečnosti při letu. Místo setkání je většinou i místem startu balónu, ale je možný také přejezd na jiné místo. Záleží, jak se domluvíte.

Samotná*** *příprava balónu k letu trvá 15 až 20 minut. Posádka vše připraví a důkladně prověří. Přípravy balónu ke startu se můžete aktivně zúčastnit, členové posádky řeknou, co a jak máte dělat.

Posádka nejprve roztáhne balón na zemi, kde je poté pomoci ventilátoru naplněn studeným vzduchem. Po jeho dostatečném naplnění zahájí pilot zahřívat vzduch v obalu balonu prostřednictvím hořáků. Balón s ohřátým vzduchem se zvedne, ale jelikož je ukotvený k zemi, máte dost času na nástup. Pilot přezkoumá celý balón a pozve pasažéry na palubu, tedy do koše. Když jsou všichni připraveni, balón odstartuje. Letět může naráz až 10 lidí, ale jsou lety, kde můžete letět i jako jednotlivec, pouze s posádkou, záleží na vašich finančních možnostech a domluvě s posádkou. Cena za jednu osobu se průměrně pohybuje kolem 5 tisíc korun.

Let a přistání

Během letu můžete fotit, filmovat, telefonovat, ale zřejmě se budete kochat nádherným výhledem, který se vám naskytne. Balón letí většinou ve výškách od 300 m maximálně do 500 m nad zemí. Pokud jsou dobré podmínky, je možné vystoupat až do 1000m nad zemí. Balón letí po větru a pilot může řídit pouze jeho stoupání a klesání na určitou letovou hladinu, případně rotaci balónu pomocí ventilu na straně balónu. Teprve v poslední fázi letu pilot vybírá příhodné místo na přistání. Je to tak, let je dobrodružný i proto, že nevíte, kam vás vítr přesně zavane

Nemusíte se bát velkých teplotních rozdílů, protože teplota vzduchu klesá o 0,6 °C na každých 100 m výšky.

Oblečte se sportovně a pohodlně, důležité jsou boty, můžete přistát na poli a šlapat potom v lodičkách na cestu není nejlepší nápad. Do koše nefouká, není v něm zima, protože letí s větrem a od hořáků jde teplo. Vezměte si svačinu, let může trvat až 4 hodiny. Každý balón a pilot by měl mít licenci k provozu, nebojte se si to ověřit.

Vybrat si můžete mezi lety při západu nebo východu slunce, pokud máte strach, můžete vyzkoušet let, při kterém je balón přivázaný a vystoupáte tedy jen do určité výšky. Vyhlídkový let můžete pořídit svým blízkým jako dar nebo si v balónu říct své „ANO“.

Právní prohlášení: Obsah internetového magazínu i jednotlivé jejich prvky jsou právně chráněny. Jakékoli užití spočívající v kopírování a/nebo napodobování obsahu a/nebo prvku tohoto internetového magazínu bez výslovného souhlasu provozovatele internetového magazínu je protiprávní, porušující práva společnosti k autorskému dílu a databázi a zakládající nekalosoutěžní jednání. Neoprávněným užitím obsahu a/nebo prvku interntového magazínu může dojít též k naplnění skutkové podstaty trestného činu porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže dle § 248 trestního zákoníku a/nebo trestného činu porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi dle § 270 trestního zákoníku, za jejichž spáchání může být uložen trest zákazu činnosti, propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty nebo trest odnětí svobody. Pokud máte o užití obsahu a/nebo prvku internetového magazínu zájem, kontaktujte redakci internetového magazínu. id20730 (skvela-zabava.cz#9851)


Přidat komentář